Fødselsdage

Fødselsdage betyder meget for barnet

Når et barn i Østerladen har fødselsdag, sætter vi flag op på gårdspladsen og skriver lykønskning på tavlen. Selve fødselsdagen afholdes stuevis, hvor vi synger fødselsdagssang og tænder lys, og børnene har lavet en lille gave til fødselsdagsbarnet. Derefter bliver der gerne delt noget ud, og det aftales med personalet, hvad der medbringes. Det kunne for eksempel være frugt, kage, is eller lignende.

Fødselsdage, der afholdes uden børnehavens personale

Vi vil rigtig gerne opfordre alle forældre til at tænke i en etisk og social fødselsdagskultur, når der bliver inviteret til fødselsdag hjemme uden børnehavens personale. Det gør ondt på det barn, der ikke inviteres med, og det gør ondt på det barn, som ingen gæster får. Der er også stor læring i, at selvom børnene ikke er bedste venner eller leger sammen, så er de alle en del af gruppen, som tager ansvar og drager omsorg for hinanden, og ingen skal ekskluderes. Der kan være forskellige opdelinger af børnene i forhold til grupper, der kan inviteres. Hvis ikke det er muligt at invitere hele gruppen, kan man for eksempel invitere alle pigerne eller alle drengene fra gruppen. I er meget velkomne til at spørge os, hvis I er i tvivl om hvilke børn, der hører til hvilke grupper.