Forældre er vores vigtigste samarbejdspartnere

Forældrene har hovedansvaret for, at deres barn får en tryg opvækst og gode udviklingsmuligheder. Derfor er I vores vigtigste samarbejdspartnere, hvortil vi ligger vægt på at have en løbende positiv dialog og en god kontakt.

Samtaler/møder med forældre skabe samarbejde

Goddag-snak – inden barnet starter, hvor vi begyndende lærer familien at kende. I Østerladen er vi af den overbevisning, at det er ikke kun barnet, vi modtager, men familien. Vi har udarbejdet et skema med forskellige spørgsmål omkring behov og forventninger, som vi tager udgangspunkt i.

3 månederssamtale – her gives gensidig tilbagemelding på opstarten i Østerladen, barnets trivsel og 3 års sprogvurderingen.

Før skole samtale – her drøftes barnets trivsel, dannelse, udvikling og læring i forhold til skolestart. Samtalen tager sit udgangspunkt i sprogvurderingen af 5 årige og et fælles informationsmøde på skolen, hvor både forældre og personalet fra Østerladen har deltaget.

Forældremøder – med valg til forældrebestyrelsen. Her er relevante temaer på dagsorden, som vi enten selv organiserer, eller der kan komme foredragsholder udefra.

Dialogmøder - vi trivselsevaluerer alle børn to gange årligt. Såfremt, at der er tvivl eller bekymring om, hvorvidt et barn trives og udvikler sig som forventet, inviteres forældrene til et dialogmøde. Det kan eventuelt vurderes, at vi inviterer tværfaglige samarbejdspartnere med henblik på et aktivt samarbejde om det fælles ansvar for barnet. Alt dette foregår i et løbende tæt samarbejde og i dialog med forældrene. Forældre kan ligeledes søge råd og vejledning hos personalet og aftale dialogmøde, hvis de er i tvivl om deres barns trivsel og udvikling.