Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

ICDP, relations- og ressourceorienteret pædagogik

ICDP omhandler kvalitet i relationen

ICDP er en relations- og ressourceorienteret pædagogik, der omhandler kvaliteten af den relation, vi har med børnene.

 

Relations- og ressourceorienteret pædagogisk metode

Vores overbevisning bygger på, at kvaliteten af den relation, vi har med børnene, er afgørende for deres trivsel, udvikling, dannelse og læring. Børns integritet og selvfølelse udvikles gennem samspil/relationer med andre mennesker. Børn lærer at drage om omsorg, udvikle empati, forholde sig til andre og samarbejde.

 

De 8 samspilstemaer, vi møder børnene med

  • Den følelsesmæssige dialog
  • Vis glæde for barnet
  • Se barnets initiativ - juster dig
  • Inviter barnet til samspil – lyt og svar
  • Giv barnet anerkendelse
  • Den meningsskabende dialog
  • Fang barnets opmærksomhed – så I får en fælles oplevelse
  • Fasthold barnets opmærksomhed – vis følelse og entusiasme
  • Fold barnets oplevelse ud – uddyb og forklar
  • Den guidende/vejledende dialog
  • Skab rammerne. Tag barnet ved hånden og guid barnet. Trin for trin.

 

Vores kerneopgave i det pædagogiske arbejde

Vores primære opgave i Østerladen er, at skabe tryghed og trivsel for børnene og sikre os at alle børn indgår i inkluderende fællesskaber. Det er vores opgave at være autentiske i samværet og have ansvaret for relationen, og i måden vi er sammen med børnene på.

 

Børnefælleskaber bidrager til samhørighed

Anerkendelse og inklusion forudsætter hinanden. Børnene skaber ikke sig selv, men sammen med andre. Vi er alle afhængige af fællesskabets omsorg, der bidrager til følelsen af samhørighed, og derfor er børnefælleskaber afgørende for børns udvikling af integritet, selvfølelse og socialisering.

 

Hverdagssituationer skaber børnefællesskaber

Vi arbejder med at skabe børnefælleskaber i hverdagssituationer, hvor alle børn har mulighed for at deltage i både planlagte og spontane aktiviteter og gøremål . Det gælder alt fra vinkeritualer om morgenen, til kreative eller aktive formiddagsaktiviteter, praktiske gøremål, til dagens samling med mere.