Leg og læring

Leg og læring skaber erfaringer med omverdenen

Børn leger for at leve, de leger for legens skyld og for at være sammen med de andre børn. I legen udforsker de deres omverden og får erfaringer med, hvem de er.

Kræver kompetente voksne

Vi har viden om børnegruppens leg, vi understøtter og udvikler legen, så den varer længere tid, bliver mere varieret og flere børn deltager, ved blandt andet at komme med nye input i form af materialer og ideer. Vi skaber rum for, at børnene bliver aktivt medvirkende til at præge egen hverdag, egen leg og læring og de planlagte aktiviteter sammen med de voksne. Vi anerkender børnene for deres egen viden og egne ideer. Vi arbejder med demokratiske læreprocesser i børnehøjde.

I alle læringssammenhænge gør vi brug af pædagogiske tilgange som ”være foran barnet” – vi viser vejen – ”være ved siden af barnet” – vi støtter, guider barnets eget initiativ - ”være bagved barnet” – barnet kan selv, men vi kan supplere med nye initiativer, ideer eller materialer.

Vi skaber læringsrum

De voksne i Østerladen skal skabe læringsrum for børnene, der sætter gang i både børns og voksnes fantasi og kreativitet. Igennem vores indretning forsøger vi at tydeliggøre den pædagogik og de temaer, vi arbejder med. Ved at være opmærksom på legetøjets og beskæftigelsesmaterialernes placering, gør vi børnenes valg af aktiviteter mere overskuelige i hverdagen. Rummene er funktionsopdelte og signalerer, hvad der er vigtigt i samværet mellem børnene, mellem børn og personale, og det, personalet har en viden om, der er væsentligt for børns trivsel, læring, dannelse og udvikling. Principperne for at arbejde med pædagogik og indretning understøtter børns selvhjulpenhed, idet børnene selv kan opsøge legetøj, beskæftigelsesmaterialer og aktiviteter, og dermed søge egne behov og initiativer tilgodeset.

Barnets spor følges

Børnenes egenkultur ses i deres lege og i deres udtryk, og ved at følge børnenes spor, kan personalet tilrettelægge en aktivitet eller et projekt, som er i tråd med den aktuelle børnekultur. Ud fra iagttagelser, praksisfortællinger, udsagn fra børnene og dialog inddrager vi dem i valg af temaer, der skal arbejdes med i årets løb. Børnene bliver inddraget i både hverdagens gøremål og i hele projektforløb, således, at de bliver en del af planlægningen i forhold til pædagogisk praksis.

Selvhjulpenhed giver selvstændige børn

Det at være selvhjulpen betyder at kunne selv. Det at kunne selv giver selvværd og følelsen af succes, man bliver motiveret til at gå i gang med nye udfordringer og til at kunne hjælpe andre.

Ved selvhjulpenhed forstår vi, at stille krav ud fra den alder og udvikling, det enkelte barn er i. Ved at gøre børnene selvhjulpne, øger vi deres selvværd, styrker deres motivation og vedholdenhed. Børnene får opgaver, de kan overskue, såsom at hente service i køkkenet, stille glas og tallerkner i opvaskemaskinen, hælde vand i glas fra kande, rydde op efter sig med videre. Vi giver børnene tid og ro til at tage tøj af og på, og viser dem, at vi tror på, at de godt kan selv.