Sådan arbejder vi

Barnesyn – det at være barn har værdi i sig selv

I Østerladen opfatter vi børnene som aktive og selvstændige individer med viden, meninger, drømme og perspektiver. Børn lærer ved selv at være aktive, forstået således, at de på en aktiv måde tilegner sig viden og færdigheder i samspil med de muligheder fællesskabet giver. Legen er børns foretrukne lærings- og aktivitetsform. Børnene skal opleve, at de har indflydelse på egen situation, blive støttet i at handle og forandre på tingene, så de på en aktiv måde tilegner sig ny læring både socialt, intellektuelt og følelsesmæssigt.

I Østerladens praksis kan dette ses ved:

• At blive lyttet til og få indflydelse
  • At blive taget alvorligt
  • At udforske og afprøve viden og holdninger
  • At bliver udfordret af nærværende voksne og opleve at være i nuet
  • At blive anerkendt og respekteret og vise respekt for andre med fokus på menneskelige relationer
  • At vise solidaritet for de udsatte, føle sig forpligtiget overfor fællesskabet og opleve dets muligheder
  • At være i et sundt fysisk, psykisk og socialt miljø